PUTrain to zespół działający w ramach Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego Politechniki Poznańskiej, który wziął udział w międzynarodowym konkursie Railway Challenge 2019 w Stapleford w Wielkiej Brytanii. 

Studenci z Poznania, jako pierwsza drużyna z Polski, rywalizowali na torze wraz z trzynastoma zespołami z Anglii i Niemiec. Drużyna zaprojektowała oraz zbudowała lokomotywę w skali 1:5,5, która porusza się po torze o rozstawie szyn 10 i 1/4 cala. Poszczególne testy statyczne oraz dynamiczne decydowały o dopuszczeniu lokomotywy do udziału w dalszych konkurencjach.

Zespół PUTrain zaliczył wszystkie kategorie. Konkurencje na torze miały sprawdzić spokojność i komfort jazdy, odzysk energii w procesie hamowania, poziom emitowanego hałasu i zdolność trakcji. Nowością podczas tegorocznych zawodów było wyzwanie „auto stop”. Oprócz konkurencji podczas jazdy lokomotywy, konkurs obejmuje nagrody za design, wprowadzone innowacje, prezentację biznesową, plakat techniczny czy wywiązywanie zestawów kołowych. Dodatkowo drużyny muszą przedstawić swój projekt, a także przekonać jury, że to właśnie pojazd przez nich zbudowany jest najlepszy, a ich oferta dla przemysłu kolejowego najkorzystniejsza.

Dla zespołu PUTrain ważną kwestią podczas projektowania lokomotywy było wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz materiałów. Wózek wykonany jest z konstrukcyjnych tworzyw sztucznych z wahaczowym prowadzeniem zestawów kołowych. I stopień usprężynowania realizowany jest przez resory piórowe wzmacniane włóknami węglowymi CFRP. Szkielet pudła wykonany został z modułowych profili aluminiowych, co pozwala znacznie zredukować masę całej konstrukcji. Wygląd lokomotywy inspirowany jest technologią „low-poly design”.

Dzięki ciężkiej pracy i wspólnej pomocy całego zespołu podczas przygotowań i konkursu, lokomotywa wyjechała na tor. Przejechała ona ponad 6 kilometrów z obciążeniem około 2 ton. Jest to ogromny sukces dla całej drużyny. Jednak zrealizowanie projektu nie byłoby możliwe bez sponsorów. Głównym z nich jest Fundacja Grupy PKP, SKF Polska S.A., ponadto swoje wsparcie finansowe i materiałowe okazały firmy Item, Rafako S.A., Tuplex Sp. z o.o., Makland, Symbol oraz MPK Poznań Sp. z o.o..

W tym roku zespół PUTrain zdobył specjalną nagrodę za pomysłowość i elegancję w projektowaniu mechanicznym, oryginalność i innowacyjność wózków lokomotywy oraz zastosowane materiały.

Zwycięzcami Railway Challenge 2019 zostali studenci z FH Aachen University of Applied Sciences. Natomiast zeszłoroczny zwycięzca – Ricardo Rail zajął trzecie miejsce w konkursie, pokonany został przez zespół z Transport for London.

Inne zespoły dopuszczone do udziału w testach torowych to University of Huddersfield, University of Sheffield, University of Brunel, University of Warwick, Bombardier/ University of Derby, Network Rail/University of Birmingham oraz SNC Lavalin/Atkins