W dniach 10 – 13 grudnia 2012 odbyły się Międzynarodowe warsztaty „Polish-German Student’s Workshop on Rail Technology”. W tym roku to studentom i wykładowcom poznańskiej Politechniki przypadł zaszczyt przyjęcia zagranicznych gości. Do Poznania przyjechali studenci z Uniwersytetu Technicznego w Berlinie.

Nasi koledzy i koleżanki zza Odry zameldowali się o 10:00 na poznańskim dworcu głównym, gdzie zostali przywitani przez delegację członków Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego. Po zakwaterowaniu w hotelu grupa berlińska i poznańska udały się na Politechnikę Poznańską. W murach naszej uczelni odbyły się prezentacje oferty edukacyjnej Politechniki Poznańskiej, a w dalszej części rozpoczęły się warsztaty.

Następnego dnia spotkaliśmy się w centrum Poznania. Plan dnia zakładał wycieczkę do firmy Solaris Bus&Coach S.A. Około godziny 14:00 odbyła się wycieczka zabytkowym tramwajem MPK Poznań po mieście – trasą po najbardziej urokliwych zakątkach Poznania. Wieczór przeznaczony został na zwiedzanie Ostrowa Tumskiego i Starego Miasta.

W środę 12 grudnia o godzinie 7 rano spotkaliśmy się na stacji Poznań Główny. Plan dnia zakładał bowiem odwiedziny w fabryce Pesa Bydgoszcz, specjalizującej się w budowie, modernizacjach oraz naprawach taboru kolejowego i tramwajowego. Około godziny 9 zameldowaliśmy się w Bydgoszczy i przeszliśmy na teren zakładu. Tam zostaliśmy miło przyjęci w sali konferencyjnej, gdzie uraczeni kawą czy herbatą zostaliśmy zapoznani z działalnością firmy. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po terenie fabryki, zajrzeliśmy do hali montażu wózków, montażu  szkieletów, a także montażu końcowego.

Zadowoleni wróciliśmy do Poznania, gdzie czekały nas wykłady na uczelni.

Czwartek 13 grudnia zakładał wizytę w Instytucie Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu, gdzie po krótkiej prezentacji instytutu przeszliśmy na halę, w której odbywają się badania, między innymi dynamiczne wózków. Obejrzeliśmy również stanowiska do wykonywania prób zmęczeniowych i wytrzymałościowych konstrukcji pojazdów szynowych, stanowisko do badania stabilności lokomotyw oraz stanowisko do badań układów hamulcowych. Następnie autobusem przejechaliśmy na zwiedzanie lokomotywowni PKP Cargo Poznań Franowo. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zobaczyć z bliska parownik – stanowisko do prób silnikowych lokomotyw spalinowych oraz górkę rozrządową.

Następnie po szybkim lunchu udaliśmy się na Politechnikę, gdzie odbyły się warsztaty. Najpierw zaprezentowały się Uniwersytety Techniczne będące naszymi gośćmi. Dalej nastąpił podział na międzynarodowe grupy, które miały za zadanie rozwiązać podane problemy. Po zakończeniu warsztatów odbyło się podsumowanie warsztatów.
Późnym popołudniem delegacja członków KNITP odprowadziła na pociąg naszych gości z Niemiec.

Jak przyznali sami goście, warsztaty to idealna okazja do pogłębienia wiedzy z zakresu technologii kolejowej, poszerzenia wiedzy technicznej, ale przede wszystkim możliwość nawiązania wielu owocnych we współpracę znajomości, dlatego już teraz z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję, tym razem u Naszych Kolegów.