Raport: Workshop on Rail Technology 2017

W dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 roku odbyła się międzynarodowa wymiana “Workshop on Rail Technology 2017”. W tym roku po raz pierwszy odbyła się ona w Delft w Holandii, dzięki uprzejmości Technische Universiteit Delft (TU Delft). Na warsztaty wyruszyliśmy o trzeciej w nocy z Poznania i o ósmej rano przesiadliśmy się w Berlinie, skąd dojechaliśmy do Amsterdamu, a dalej kolejnym pociągiem do Delft, gdzie odebrali nas koledzy studenci z TU Delft. Od razu udaliśmy się do budynku uniwersytetu, gdzie spotkaliśmy się ze studentami z Berlina i kadrą uniwersytecką, tam przedstawiono nam historię miasta Delft i jego politechniki oraz zarys jej funkcjonowania, zwłaszcza zakładu inżynierii kolejowej. Następne były prezentacje przedstawicieli naukowych TU Berlin i Politechniki Poznańskiej, a także naszego koła i plan całej wymiany, dalej udaliśmy się na wspólną kolację i zakwaterowanie oraz zasłużony odpoczynek.

Pierwszego pełnego dnia naszego wyjazdu pojechaliśmy do Amersfoort, gdzie siedzibę ma fundacja Railcenter, w której poznaliśmy jej historię i zostaliśmy zaproszeni do udziału w warsztatach na jej terenie. Poznaliśmy wagon pomiarowy TU Delft, który został zbudowany na bazie historycznego wagonu pomiarowego i wyposażony został w czujniki drgań kół kolejowych, mierzonych we wszystkich kierunkach, współpracujący z aparaturą pokładową i systemem GPS; dodatkowo wagon posiada również część socjalną i konferencyjną oraz umożliwia przeprowadzanie badań z każdą dozwoloną prędkością. Zapoznaliśmy się również z budową podstacji elektrycznej kolei holenderskich, zbudowaną jako stanowisko edukacyjne dzięki któremy mogliśmy poznać tajniki transformowania energii elektrycznej o napięciu przemysłowym na napięcie 1,5 kV DC stosowane w holenderskiej sieci kolejowej oraz przyjrzeliśmy się budowie kolejowego słupa sieci trakcyjnej. Pracowaliśmy również w grupach w celu przyjrzenia się innowacyjnym pomysłom kolejowym i wyrażenia swoich wątpliwości na ich temat, a także poznaliśmy dwadzieścia trzy najistotniejsze czynniki przy tworzeniu innowacji w systemie kolejowym. Dowiedzieliśmy się również jak działa Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS i mieliśmy możliwość przeprowadzenia symulacji ruchem pociągu w takim systemie, a także poznaliśmy sprzętową budowę wykorzystywanych urządzeń i poziom zaawansowania systemu.

Następny dzień naszych warsztatów spędziliśmy w dużej mierze w budynkach TU Delft, gdzie odbyły się wykłady na temat struktur systemów zarządzania kolejowego w Holandii oraz w Niemczech, problematyki łączenia szyn kolejowych i badań nad tym zagadnieniem oraz odnośnie funkcjonowania kolei Holenderskich NS. Przed ostatnią z wymienionych prezentacji udaliśmy się poza kampus na praktyczną prezentację łączenia szyn kolejowych, wykonaną przez firmę RailOK, a po powrocie i wspomnianym wykładzie podzieliliśmy się na dwie grupy, które wymiennie odwiedziły laboratoria kolejowe TU Delft i zakład utrzymania jednostek trakcyjnych w Leidschendam. W laboratoriach duże wrażenie zrobiło na nas stanowisko badań nad obrotowym pantografem, który ma na celu zmniejszenie zużywania ślizgacza przez przewód jezdny. W miejsce ślizgacza zamontowany jest obrotowy walec, który przekazuje prąd do pojazdu z pominięciem łożysk. Drugim ciekawym stanowiskiem badawczym była platforma testowa współpracy koła kolejowego z szyną, zbudowana w skali 1:7. Zbudowane na planie okręgu o średnicy 4 metrów urządzenie to pozwala na rozpędzenie odpowiednio przeskalowanych trzecj kół kolejowych na specjalnie uszkodzonej szynie do prędkości odpowiadającej 200 km/h. Natomiast w Leidschendam zostaliśmy oprowadzeni po hali utrzymania elektrycznych zespołów trakcyjnych i przyjrzeliśmy się różnym wózkom oraz zestawom kołowym, a także poznaliśmy wnętrza kabin maszynisty w różnych pojazdach jeżdżących po Holandii.

Kolejnego dnia naszych warsztatów zapoznaliśmy się z historią i zasadami obowiązującymi na holenderskiej linii kolei dużych prędkości oraz odwiedziliśmy tunel tejże kolei, pod nazwą Groene Harttunnel. Co ciekawe linia dużych prędkości ma tylko 100 km na terenie Holandii i została zbudowana jako największe przedsięwzięcie partnerstwa publiczno-prywatnego w tym kraju. Linia ta pozwala na uzyskanie prędkości 300 km/h i jest zasilana napięciem 25 kV AC z urządzeniami systemu ERTMS poziomu 1 i 2. Na miejscu odwiedziliśmy wszystkie miejsca związane z zarządzaniem i utrzymaniem tunelu oraz poznaliśmy jego codzienne funkcjonowanie “od kuchni”, nie zbliżając się do torów kolejowych. Drugą część naszego dnia wypełniła wizyta na budowie nowego dworca kolejowego w Driebergen, gdzie przebudowie podlega cały układ torowy i peronowy oraz usuwa się ziemie spod okolic dworca, w celu umieszczenia budynku dworcowego pod torami a obok niego bezkolizyjnych przejazdów drogowych. Dzień ten był ostatnim dniem warsztatów i zakończył się uroczystą kolacją i podziękowaniami w Delft. Następnego dnia wykwaterowaliśmy się i ruszyliśmy w długą podróż powrotną do Poznania.

Dzięki tej edycji Workshop on Rail Technology mogliśmy zapoznać się ze specyfiką holenderskiej sieci kolejowej, prowadzonymi sposobami zarządzania w kolejnictwie oraz sposobami rozwijania innowacyjności i wdrażania nowych badań oraz projektów w zakresie kolei. Mieliśmy również bezcenną możliwość poznania holenderskiej kultury i sposobu życia oraz, co najważniejsze, dowiedzenia się wielu nowych informacji z branży Pojazdów Szynowych i Transportu Publicznego.